top of page
  • Skribentens bildJan Röhlander

Att planera för ett bröllop!

När jag får uppdrag att fotografera ett bröllop så sätter hjärnan direkt igång. Vad kommer paret att vilja ha för typ av bilder? Hur ser det ut i och ikring kyrkan? Hur ser de ställen där paret vill/ska fotograferas ut? Hur står solen vid dessa tillfällen? Hur ser det ut vid festlokalen? Hur många gäster kommer? Vad kommer jag behöva för utrustning med mig? Ja, detta är bara några av alla funderingar som jag i min roll som fotograf tampas med.

Vädret är en annan faktor som kan spela en spratt under bröllopsdagen. Om det regnar eller blåser kraftigt så behövs en plan B. Var och hur löser man då de viktigaste bilderna av brudparet?

Prylar!

-Du har ju en bra kamera, kan du fota oss!

Jo, nog är det så att jag har en bra kamera, eller tre för att vara mer exakt. Två som hela tiden används och en som extra backup. Dessutom 12 st minneskort, extra batterier, blixtar för olika situationer, blixtparaplyer av olika slag för olika situationer mm mm.

-Behöver du verkligen allt det där? Räcker det inte med kameran?

Jo, men samtidigt nej, det räcker inte. Eller låt mig säga så här - Det beror på! Vad vill jag uppnå för resultat? Hur vill jag skapa mina bilder? Allt detta är det som ger mitt signum, min touch på bilderna jag levererar. Om solen skiner så behövs en teknik, om vi är inomhus med vitt tak behövs en teknik, är det mörkt tak eller högt i tak behövs en annan teknik. Med teknik menar jag både fototeknink och teknisk utrustning. Framförallt kunskap i hanteringen av kamerans alla funktioner och inställningar behövs.

So far so good! Vi är ännu i planeringsstadiet. Om vi nu flyttar fram till den stora dagen så påbörjas den tidigt och slutar sent. Under dagen knäpper jag drygt 2-3000 bilder. Många bilder är från samma ögonblick men det gäller att fånga så många ögonblick det bara går. Man får en chans och den gäller det att ta. Att bröllopsdagen som fotograf är fylld av stress, spänning och mycket glädje råder det inget tvivel om. Känslan när man börjar titta på tagna bilder och finner några guldkorn ger en skön känsla. Då vet jag att jag är hemma, dvs jag har bilder som jag vet att min kund kommer bli nöjd med.

Väl hemma igen så börjar arbetet med att sortera bilderna, för att komma fram till 3-600 bilder som är ok att leverera till kund. Sedan går jag igenom varje bild för att redigeras. Vissa mer och vissa mindre. Därefter väljs de bästa, ca 150-200 bilder, ut till bröllopsboken. Sedan börjar boken skapas för att så småningom levereras som ett utkast till brudparet. När detta bollats några gånger och den slutliga klara versionen är levererad så är mitt uppdrag slut.

Jag räknar med att ett bröllop tar ca 40 timmar att genomföra, då är planeringstid i huvudet ej inräknat. Är det värt det? Nja, inte om man slår ut det per timme ekonomiskt. Då är det snarare en förlust med tanke på utrustningens pris, nedlagd tid etc. MEN, glädjen att fotografera ett bröllop och sedan få hålla den färdiga bröllopsboken i sin hand överväger mycket tungt.


Just nu planeras för fotografering av bröllop nr 6 och nr 7. Två helt oilka bröllop i olika delar av vårt avlånga land. Längtar tills jag drar igång. En enorm adrenalinkick. Som att stå på startlinjen inför Vasaloppet. Finns bara ett mål och man kan inte hoppa av. :)

53 visningar3 kommentarer

Senaste inlägg

Visa alla
bottom of page