top of page
  • Skribentens bildJan Röhlander

Lösningen på GDPR för fotografer

Idag provade jag mitt nya sätt för hanteringen av GDPR i samband med fotografering.


För ett tag sedan gjorde jag ett jobb åt en återkommande kund och då åkte jag hem med 39 blanketter för samtycke enl GDPR. Helt plötsligt så hade jag skapat mig ett nytt register att hålla ordning på...! Kändes si-så-där måste jag erkänna. Funderade då en ny lösning och provade den idag. Proträttfotografering av 20 personer stod på att-göra-listan.


Inför varje ny person så förklarade jag innebörden av GDPR och samtycke. Visade min samtyckesblankett och skrev sedan deras namn på en post-it-lapp. Denna blankett fick de sedan hålla upp framför sig och så tog jag en bild, så som nedan. Tack vare detta tillvägagångssätt så vann jag två saker. Jag slapp hålla ordning på pappersblanketter i en pärm och jag har nu samtycket sparat tillsammans med bilden.


Efter det tagna fotot så fick de mitt kort för att kunna finna mig om de vill återkalla sitt samtycke. Som lök på laxen så har nu 20 personer även fått mitt visitkort ifall de behöver en fotograf. :)


Om detta sätt är det slutliga återstår att se, men för mig känns det som ett någorlunda hanterbart sätt just nu. Hur gör du? Har du tips på en annan lösning?






49 visningar4 kommentarer

Senaste inlägg

Visa alla
bottom of page