top of page
  • Skribentens bildJan Röhlander

Utsatt läge som bröllopsfotograf!

I dagarna uppmärksammas ett bröllopsfotograf från Singapore för hans dåliga jobb enligt kunden. Detta skruvar han på hans Facebook och detta har sedan delats ordentligt och även hamnat i svenska medier, så som Expressen


Kort kan jag jsäga att de bilder som Ivan Tan visar upp på sin Facebook inte motsvarar den kvalité som jag skulle levererar till kund. Situationer helt utan emotionell känsla, fel exponering som gör bilderna tokljusa etc. Jag håller med brudparet att av de bilder som visas på Facebook så ser de ut som sk. snapshots tagna med en telefon. 


Men, detta är lite av verkligheten för en bröllopsfotograf. Brudparet har förväntningar, fotografen har sina. Ibland är de långt ifrån varandra. Hade de talat om dessa förväntningar innan? Hade de fått se andra bröllopsbilder som fotografen tagit? Sedan finns en annan faktor (verkar dock inte vara fallet i detta uppdrag), och det är bl.a. tid och väder. Som bröllopsfotograf får man sällan välja. Ibland får man två

timmar  för de där fina bilderna, ibland 15 min. En makeupartist eller frissa drar ut på tiden, skjutsen blir sen, eller vad det nu är så påverkar tiden kan förstöra upplägget som man som fotograf har. Då gäller det att snabbt tänka om och göra det bästa av situationen. Om man får 15 min istället för två timmar som uppgjort för ”fin-bilderna” så kan det bli så att brudparet inte blir fullt nöjd. De saknar just den rätta bilden. Men, det är en del av verkligheten som bröllopsfotograf. Just denna situation är väl det som jag kan ha mardrömmar om innan ett bröllop.


Undrar om Ivan Tan’s fotograf också hade det, både före och efter.




43 visningar3 kommentarer

Senaste inlägg

Visa alla
bottom of page